روش مطالعه ادبیات

چگونه موثر ادبیات بخوانیم؟ هرسال کنکور سراسری، با ۲۵ تست ادبیات آغاز می‌شود که تاثیر به سزایی در روحیه‌ی داوطلب خواهد داشت. هم چنین ضریب۴ آن باعث شده تا نقش تعیین کننده‌ای در نتیجه آزمون داشته باشد. تست‌های این درس به پنج مبحث کلی تقسیم می شود، پس خواندن ادبیات نیز باید مبحثی باشد و درس به درس خواندنش کمکی نخواهد کرد. در ادامه با مباحث مختلف و بهترین روش مطالعه هرکدام آشنا می شویم.   ۱.قرابت معنایی این بخش با ۹ تست، بیشترین بودجه را در بین مباحث تست‌های ادبیات دارد و تنها راه فائق شدن بر آن‌ها تست‌زنی فراوان و فهمیدن درست صورت سوال و گزینه‌هاست تا بتوانید در حل صحیح تست‌ها مهارت پیدا کنید.   ۲.زبان فارسی این بخش دارای ۵ تست در کنکور است. برای کسب مهارت در آن میتوانید در ابتدا موضوعات مختلف مثل واج، تکواژ و واژه ها و ... را از روی کتاب درسی به خوبی یاد بگیرید و سپس تست‌های مربوط به آن را بزنید.   ۳. آرایه‌های ادبی هرساله از این بخش فنی ۳ تست در کنکور وجود دارد. سعی کنید در ابتدا تک تک آرایه‌ها را با توضیح کامل و مثال‌های مختلف یاد بگیرید و بعد از آن تا می‌توانید تست بزنید تا میزان مهارت خود را بسنجید.   ۴.لغت و املا این مبحث حفظی دارای ۵ تست در کنکور است و موثرترین راه برای یادگیری آن، مرور و مطالعه‌ی مداوم است. به این صورت که بایستی واژه‌های لیست آخر کتاب درسی به همراه تمام معانی هر واژه، ضرب المثل‌ها و اصطلاحات را به خوبی یاد بگیرید. هم‌چنین پس از تست زدن، تمام لغات غیر ستاره داری که در کنکورهای سال‌های قبل آمده را در یک دفترچه یادداشت کنید و بارها مرورشان کنید.   ۵.تاریخ ادبیات از این بخش حفظی۳ تست در کنکور می آید. بهتر است از همین الان دفتری تهیه کنید و از روی کتاب درسی نام تمام نویسندگانی که در کتاب از آن‌ها یاد شده به همراه آثارشان و دیگر اطلاعات مربوطه را در آن بنویسید و در زمان‌های متفاوت، بارها مرورشان کنید.   چند نکته: الف) در هربار مطالعه ادبیات، فقط یک مبحث را بخوانید و سپس تست‌های مربوط به همان را بزنید. ب) حتما زمانی را صرف تجزیه و تحلیل سوالات به کمک پاسخ نامه تشریحی کنید. ج) در سه مبحث اولیه بیشتر وقت خود را صرف تست‌زنی و در دو مبحث آخری، بیشتر زمان را صرف مرور چندباره کنید. د) بهتر است *خودتان* از هرمبحث، خلاصه‌ای جامع تهیه کنید.

روش مطالعه دینی

چگونه موثر دینی بخوانیم؟ دین و زندگی یکی از درس‌هایی است که به ارائه جهان‌بینی اسلامی می‌پردازد و در تلاش است که پاسخ‌گوی سوالاتی مثل چیستی هدف زندگی و بهترین روش زیستن باشد. این درس در سه رشته تجربی، ریاضی و هنر دارای ضریب۳ است و با اندکی دقت و توجه نتایج خوبی می‌توان از آن کسب کرد. اما کارآمدترین روش مطالعه این درس چگونه است؟ مرحله1: در ابتدا سعی کنید که به طور سطحی متن کتاب را مطالعه کنید تا با مفاهیم اصلی درس آشنا شوید. مرحله2: این بار متن درس را دقیق‌تر و با توجه به آیات و روایات موجود در آن بخوانید و نکات مهم را خط کشی کنید. مرحله3: این مرحله، مهم ترین مرحله است. چرا که بایستی به بررسی دقیق آیات، روایات و نکات مربوط به آن بپردازید. از آن جایی که اکثر تست‌های این درس در کنکور مربوط به آیات است، پس شما نیاز دارید وقت بسیار زیادی را صرف کنید تا به طور دقیقی موضوع اصلی آیات، مخاطب آن‌ها و ارتباطشان با متن درس را متوجه شوید. مرحله4: در این مرحله به سراغ تست‌های سال‌های پیش کنکور بروید و میزان درک خود از درس را مورد سنجش قرار دهید. اگر سوالی را به اشتباه پاسخ داده بودید، نیاز است که به متن درس رجوع کنید و پاسخ صحیح را بیابید. اگر در طی این فرآیند به نکات جدیدی دست یافتید، حتما آن را در حاشیه کتاب خود بنویسید. در تمامی مراحل از نکات زیر پیروی کنید: نکته اول: بهتر است به یک‌باره تعداد زیادی از درس‌های دینی را پشت سرهم نخوانید. بلکه هربار یک درس را به طور کامل بخوانید و تست‌های مربوطه را بزنید تا تسلط کافی روی آن پیدا کنید. نکته دوم: سعی کنید از ابتدای سال، زمانی را برای مطالعه این درس اختصاص بدهید و خواندن آن را به انتهای سال موکول نکنید که با وجود نکات بسیار ریز موجود در آن، احتمالا در مدت کوتاه نمی‌توانید به آن مسلط شوید. نکته سوم: با توجه به حفظی بودن این درس، حتما در بازه‌های مشخصی آن را مرور کنید تا مطالب ملکه ذهنتان بشود. نکته چهارم: اساس و پایه این درس «قانون علیت» است، پس به [علت و معلول‌ها] و [تقدم و تاخرها] توجه ویژه‌ای داشته باشید.

چگونه موثر مطالعه کنیم؟

۵ تکنیک برای مطالعه موثر   حفظ کردن خط به خط کتاب راهی است که سال‌ها پیش منسوخ شده است و تاثیر چندانی هم در موفقیت ما نخواهد داشت. اما خوشبختانه تکنیک‌هایی وجود دارد که به کمک آن‌ها می‌توان به طور موثرتری درس خواند و میزان یادگیری را افزایش داد.   ۱.خط کشی کنید خط کشی کردن، یکی از آسان‌ترین و بهترین راه‌هایی است که می‌تواند به یادگیری شما کمک کند. بهتر است که یک بار پیش از خط کشی، متن را به طور سطحی بخوانید و در دوباره خوانی، بخش‌های مهم متن را خط کشی کنید. این کار به شما کمک می‌کند تا حواستان از مطالعه پرت نشود. البته لازم نیست دیوانه وارانه کل متن را خط کشی یا هایلایت کنید، بلکه این کار را فقط به واژگان کلیدی محدود کنید.   ۲.خلاصه‌نویسی کنید خلاصه‌نویسی یکی از رایج‌ترین مهارت‌هایی است که دانش آموزان موفق دارند. این کار به شما کمک می‌کند تا مطالب را به زبان خودتان نوشته و راحت‌تر هم در خاطرتان بماند. هم‌چنین خلاصه‌نویسی راه موثرتری برای یادگیری نکته‌های حفظی مثل فرمول‌ها، معنی واژگان دشوار فارسی و انگلیسی، اطلاعات جدول تناوبی و واکنش‌های شیمیایی خواهد بود.   ۳.نقشه ذهنی رسم کنید مغز انسان طوری طراحی شده که اطلاعات تصویری را زودتر از متن پردازش می‌کند. پس با کشیدن «نقشه ذهنی» یا «نمودار درختی» به مغزتان کمک می‌کنید که مفاهیم پیچیده را راحت‌تر درک کنید و ارتباطات بین مطالب مختلف را متوجه شوید.    ۴.آزمون بدهید آزمون دادن به شما کمک می‌کند تا نقاط ضعف و قوت خود را پیش از کنکور شناسایی کنید و با ارزیابی آزمون‌ها، متوجه شوید که روی چه مباحثی تمرکز بیشتری کنید و از چه مباحثی سریع تر عبور کنید.   ۵.برنامه‌ریزی کنید اگر از هر مشاوری بپرسید مهم‌ترین کاری که دانش‌آموزان تک‌رقمی انجام داده‌اند، چه بوده است، اکثر آن‌ها می‌گویند که برنامه‌ریزی خوبی داشته‌اند. بدین ترتیب که یک هدف نهایی در ذهن داشته‌اند و برای به انجام رسانیدن به آن، اهداف کوچکتری تعیین کرده‌اند و با برنامه‌ریزی دقیق به آن دست یافته‌اند.

چطور حافظه خود را تقویت کنیم؟

راه‌هایی برای تقویت حافظه   آیا تا به حال این اتفاق برایتان رخ داده که برخلاف مطالعه چندین باره، اطلاعات لازم را موقع امتحان فراموش کرده باشید؟ خوش بختانه تکنیک‌هایی وجود دارد که به کمک آن‌ها می‌توانید حافظه خود را تقویت کنید و از بروز چنین پیشامدهایی جلوگیری کنید. در این مقاله برخی از این تکنیک‌ها را با هم مرور می کنیم:   ۱.ورزش کنید مطالعات بسیاری ثابت کرده که ورزش کردن باعث تقویت حافظه و قدرت ذهنی شما می‌شود.   ۲.بلند بلند درس بخوانید اگرچه این کار شاید کمی احمقانه به نظر برسد، اما بلند بلند درس خواندن کمک می‌کند تا مطالب را بهتر به خاطر بسپارید.   ۳.به خودتان جایزه بدهید هر چند وقت یک بار با جایزه‌ای خودتان را تشویق کنید. این کار باعث می‌شود در هنگام درس خواندن، مدارهای سیستم پاداش نیز در مغزتان فعال شود و در نتیجه موثرتر درس بخوانید.   ۴.آن چه را یاد گرفته اید، به دیگران آموزش دهید آموزش به دیگران، بهترین راهی است که متوجه شوید درسی را به طور کامل آموخته اید و باعث می‌شود مطالب در ذهنتان تثبیت شود.   ۵.فیلم مستند ببینید با دیدن فیلم مستند درباره‌ی موضوعی که مطالعه می‌کنید، حافظه تصویری‌تان هم درگیر شده و مطالب بهتر در خاطرتان می‌ماند.   ۶.استراحت کنید وقتی ذهن شما در حال فعالیت است، باید در فواصل مشخصی هم به مغزتان استراحت بدهید تا در هنگام مطالعه، متمرکز‌تر و موثرتر درس بخوانید. پیشنهاد می‌کنیم که پس از هر ۹۰ دقیقه مطالعه، یک ربع استراحت داشته باشید.   ۷.بخوابید مطالعات متعددی نشان داده‌اند که خواب کافی به قدرت حافظه شما کمک به سزایی خواهد کرد.   ۸.مدیتیشن کنید مدیتیشن، عبادت و تمرینات یوگا از راه‌هایی است که به شما کمک می‌کند اضطراب سال کنکور را راحت تر پشت سر بگذارید و در نتیجه هنگام مطالعه تمرکز بیشتری داشته باشید و مغزتان برای دریافت اطلاعات بهتر کار کند.   ۹.اجتناب کنید سعی کنید از خوردن خوراکی‌هایی مثل شیرینی، کیک، انواع نان‌های سفید و چیپس‌ها که قند افزوده و کربوهیدرات تصفیه شده دارند، اجتناب کنید. این مواد بر عملکرد مغز، به ویژه حافظه کوتاه مدت شما اثر تضعیفی دارند.   ۱۰.مصرف کنید در دوران کنکور سعی کنید قرص امگا۳ و ویتامین دی و مواد غنی از آنتی اکسیدان مثل شکلات تلخ بالای  ۷۰درصد و چای سبز مصرف کنید که باعث افزایش قدرت حافظه و هوشیاری ذهنی شما می‌شود.  

ده عادت دانش‌آموزان موفق

دانش‌آموزان موفق چه عاداتی دارند؟   ۱. منظم باشید: برنامه‌ریزی کنید تا دقیقا بدانید قرار است هرکاری را در چه زمانی انجام دهید.   ۲. متمرکز باشید: در حین درس‌خواندن، فقط و فقط درس بخوانید و هم‌زمان کار دیگری انجام ندهید.   ۳. تقسیم بندی کنید: مداوم و بدون استراحت درس‌خواندن نه تنها کاری درست نیست بلکه فقط شما را خسته‌تر می‌کند. با تقسیم کردن زمان‌های خود به بازه‌های متوالی درس‌خواندن و استراحت‌کردن، بازده خود را افزایش دهید.   ۴. به اندازه کافی بخوابید: اهمیت هشت ساعت خواب شبانه را جدی بگیرید. خواب خوب و کافی، قدرت حافظه شما را افزایش می‌دهد.   ۵. جدول زمانی درست کنید: پیدا کنید که در چه زمانی، بالاترین بازده را دارید. بر همان اساس، جدول زمانی درست کنید و به آن پایبند باشید.   ۶. خلاصه‌نویسی کنید: با خلاصه‌نویسی درس‌خواندن برایتان لذت‌بخش می‌شود و کمکتان می‌کند تا در وقت امتحان با دوره‌کردن خلاصه‌ها، در وقت خود صرفه‌جویی کنید.   ۷. درس بخوانید: این مورد ممکن است واضح باشد، اما آیا می‌دانید روش درست و نادرستی برای مطالعه وجود دارد؟ درس‌های خود را چند روز زودتر از موعد امتحان، با روش‌های مختلف مرور کنید. مثلا ساعتی از روز درس بخوانید و در ساعات بعدی تست بزنید.   ۸. فضای مطالعه مناسبی برای خود فراهم کنید: مکانی را پیدا کنید که بازده شما را به حداکثر برساند و ترجیحا دور از تلویزیون و دیگر حواس پرتی‌ها باشید. این فضای مناسب ممکن است در کتابخانه محلی شما باشد یا میز شخصی در اتاق خودتان.   ۹. سوال بپرسید: اگر در کلاس بخشی از درس را متوجه نشدید، حتما سوال بپرسید و ابهامات خود را رفع کنید.   ۱۰. یک گروه مطالعه پیدا کنید: هماهنگ درس‌خواندن با گروهی از افراد که همگی برای آزمونی بزرگ آماده می‌شوید، بهترین راه یادگیری است.

روش مطالعه فیزیک

تکنیک‌های مطالعه فیزیک   ۱. به مباحث پایه‌ای توجه ویژه‌ای داشته باشید: درس فیزیک بر اساس نظریه‌های اصلی بنا شده که دیگر نظریات فیزیکی، مشتق از آن‌نظریه‌های اصلی هستند. پس بهتر است به جای حفظ کردن مفاهیم فیزیکی، آن‌ها را به‌خوبی یاد بگیرید و بعد از این که مبحثی را به طور عمیق درک کردید، به سراغ تست‌‌هایش بروید.   ۲. مهارت‌های ریاضی خود را تقویت کنید: همان‌طور که همگی‌مان می‌دانیم، حل معادلات فیزیکی نیازمند آشنایی دقیق با مباحث ریاضی است. پس اگر در دروس ریاضی حرفه‌ای شوید، خودبه‌خود در حل معادلات فیزیکی هم حرفه‌ای می‌شوید و می‌توانید تست‌های بیشتری از این درس را بزنید.   ۳. مسائل را ساده کنید: بعضی از مسائل فیزیکی ممکن است در نگاه اول بسیار سخت به نظر برسند. در این شرایط خونسردی خود را حفظ کنید و دوباره نگاهی دقیق‌تر به مسئله بیندازید. این مسئله هم حتما زیرمجموعه‌ی یکی از مباحثی است که بلد هستید و با ساده کردنش در ذهن خود، می‌توانید آن را حل کنید.   ۴. خلاصه‌نویسی کنید:  یک راه فوق‌العاده برای یادگیری عمیق فیزیک، خلاصه‌نویسی کردن است. از تمامی فرمول‌ها و مباحث فیزیکی که یادگرفته‌اید خلاصه‌ای تهیه کنید. این خلاصه در هنگام تست‌زنی و حل سوالات تشریحی کمک به‌سزایی به شما خواهد کرد.   ۵. به یکا ها توجه کنید: گاهی برخی از طراحان سوال پاسخ تست را در یکای متفاوتی از یکایی که در صورت سوال از آن استفاده شده، از شما درخواست می‌کنند. در این نوع از تست‌ها حتما تبدیل واحد را انجام دهید.

عادات بد در مطالعه

۶ عادت بدی که در مطالعه باید از آن‌ها دوری کرد   آیا شما هم جز آن دسته از افرادی هستید که دائم مشغول مطالعه هستند، اما نتایج خوبی نمی گیرند؟ شاید علت را بتوان در یکی از موارد زیر جستجو کرد:   ۱.عقب انداختن کارها   یکی از اشتباه ترین روش‌های درس خواندن،مکرر به تعویق انداختن آن است و شاید فکر کنید یک شبه می توانید ره صدساله را بروید. اما شب امتحانی درس خواندن هیچ کمکی به شما در کنکور نخواهد کرد و مطالب فقط وارد حافظه کوتاه مدت شما می‌شود. اما غافل از آن که لازمه موفقیت در کنکور، ذخیره اطلاعات در حافظه بلندمدت شماست و این امر جز با پیوسته درس خواندن، ممکن نخواهد شد.   ۲.در طول شب درس خواندن به جای خوابیدن   کمبود خواب آثار بسیار مخربی بر سلامت جسم و روان شما خواهد داشت و باعث می‌شود که در طول روز انرژی لازم برای فعالیت‌های روزانه و یادگیری مطالب جدید را نداشته باشید. حتی شاید فکر کنید که بتوانید تمام شب با نوشابه‌های انرژی زا و کافئین با بازده بالا بیدار بمانید، اما این عادت در طولانی مدت موثر نخواهد بود. اتفاقا باید بدانید که خواب کافی و عمیق به قدرت حافظه شما کمک می کند و باعث می شود فرآیند یادگیری راحت تر در مغزتان رخ بدهد.   ۳.مطالعه بدون حواس پرتی   شاید سخت باشد، اما سعی کنید در هنگام درس خواندنْ گوشی خود را در جایی دور از محل مطالعه‌تان قرار بدهید. هم چنین گوش دادن به موسیقی با کلام باعث حواس‌پرتی شما می‌شود و بهتر است در هنگام درس خواندن، اصلا به موسیقی گوش ندهید یا از موسیقی بی‌کلام استفاده کنید.   ۴.مطالعه در مکان اشتباه   درس خواندن در تخت خواب شاید در نگاه اول بسیار راحت به نظر برسد، اما چون مغز شما آن مکان را به عنوان محل خواب شناخته است، ممکن است پس از مدتی احساس خواب آلودگی کنید. سعی کنید مکانی را در خانه به عنوان محل مطالعه خود آماده کنید و آن را خالی از عوامل حواس‌ پرت‌کن کنید یا به کتابخانه بروید.   ۵.درس خواندن با افراد اشتباه   شاید فکرکنید که بهتر است تعدادی از دوستانتان را به بهانه درس خواندن به خانه خود دعوت کنید. اما احتمال دارد که به جای درس خواندن، مشغول بازی و تعریف و خاطره بازی شوید. باید توجه کنید که فقط بعضی از دوستانتان که بسیار بر درس خواندن متمرکز هستند، افراد خوبی برای مطالعه گروهی هستند و در غیر این صورت انفرادی درس خواندن، کار عاقلانه تری است.   ۶.نداشتن برنامه مطالعاتی مناسب   در پایان روز ممکن است بسیاری از عادت‌های اشتباه شما منوط به این مسئله باشد که در ابتدای امر برنامه مطالعاتی مناسبی نداشته اید. پیشنهاد می‌کنیم که یک برنامه دقیق با اهداف و تاریخ‌های مشخص، برای خود تعیین کنید و طبق آن پیش بروید. پس به جای بیشتر درس خواندن، هوشیارانه درس بخوانید.

معرفی رشته مهندسی کامپیوتر

مهندسی کامپیوتر به زبان ساده مهندسان و دانشمندان از تمامی رشته‌ها برای انجام کارهایشان نیازمند استفاده از ابزارهای کامپیوتری هستند. مهندسان این رشته، علوم کامپیوتر را با مهندسی برق الکترونیک تلفیق می‌کنند و در نتیجه می‌توانند مغزهای متفکر الکترونیک را در سیستم‌ها و ماشین‌های دیگر جایگذاری کنند، شبکه‌هایی برای انتقال داده‌ها ایجاد کنند و کامپیوترها را سریع‌تر، کوچک‌تر و سبک‌تر کنند. این رشته نه تنها در ایران، بلکه در کل دنیا طرفداران زیادی دارد و از بازار کار خوبی برخوردار است. در طول چهارسال دوره‌ی کارشناسی مهندسی کامپیوتر، دانشجویان یاد می‌گیرند تا برنامه نویسی کنند و انواع الگوریتم‌ها را طراحی کنند (حوزه نرم‌افزاری) با مدارها، چیپ‌ها، بردها، روترها و در نهایت سیستم‌های سخت افزاری کامپیوتر آشنا می‌شوند (حوزه سخت‌افزاری) و آموزش می‌بینند تا بتوانند سیستم‌های عظیم داده‌ای را مدیریت کنند (حوزه فناوری اطلاعات). از افراد موفق در این رشته می توان از بیل گیتس موسس ماکروسافت، مارک زاکربرگ موسس فیس‌بوک و جف بیزوس موسس آمازون نام برد.

روش مطالعه شیمی

چگونه موثر شیمی بخوانیم؟ شیمی در واقع علم مطالعه مواد، ویژگی‌های آن و تغییراتی است که در مواد ایجاد می شود و در واقع پلی بین زیست‌شناسی و فیزیک است.    ۱. پیش‌خوانی اثر پیش‌خوانی نه فقط در درس شیمی بلکه در تمامی درس‌ها قابل مشاهده است و به شما کمک می‌کند تا درس روز را بهتر متوجه شوید و در کلاس حضور فعال‌تری داشته باشید.    ۲. درک کردن به جای حفظ‌ کردن در هنگام مطالعه شیمی به جای حفظ تک تک جزئیات، سعی کنید تا مفاهیم را درک کنید.   ۳. یادداشت برداری شیمی درسی است که پر از نمادها و فرمول‌های شیمیایی است و برای موفقیت در این درس باید آن‌ها را به خوبی یاد بگیرید. پس برای آسان کردن فرآیند به خاطر سپاری، بهتر است نام عناصر جدول‌تناوبی، فرمول‌ها و معادلات را در دفترچه‌ای یادداشت کنید و به طور مرتب آن‌ها را مرور کنید.   ۴. حل تمرین برای بالا بردن درصد خود در این درس باید بر حل کردن معادلات و مسائل استوکیومتری مهارت پیدا کنید و این کار جز با تمرین مداوم، ممکن نخواهد شد. پس به طور منظم، دانش خود را با حل تست‌های شیمی طرح شده در کنکورهای سال‌های قبل بسنجید.   ۵. مهارت‌های ریاضی برای حل موفق معادلات و مسائل استوکیومتری لازم است بدانید که مثلا چگونه لگاریتم بگیرید یا معادلات درجه دوم را حل کنید. پس همین امروز به مهارت‌های ریاضی خود رسیدگی کنید.

روش مطالعه زیست شناسی

روش‌های مطالعه زیست‌شناسی زیست‌شناسی، علم مطالعه حیات است و به ما اطلاعات جالبی درباره خودمان و دنیای طبیعی اطرافمان می‌دهد و کمک می‌کند تا با زیبایی‌های طبیعت و منشا حیات آشنا شویم.    ۱. اصطلاحات تخصصی: یکی از چالش برانگیزترین بخش‌های مطالعه زیست‌شناسی، یادگیری واژگان تخصصی و متفاوت موجود در آن است. پس بهتر است از همان ابتدا سعی کنید با ریشه لاتین این واژگان آشنا شوید تا معنی دقیق آن‌ها را متوجه شوید. برای مثال اگر بدانیم پیشوند Endo- به معنای «درونی» است، به خاطر سپردن واژگانی مثل « اندوپلاسم، اندوکارد، اندوسیتوز  و...» بسیار راحت‌تر خواهد بود. هم‌چنین می‌توانید در دفتری جداگانه این واژگان تخصصی و معنی آن‌ها را بنویسید و مداوم مرورشان کنید.   ۲. از کل به جز: برای این‌که بتوانید به مباحث پیچیده تسلط پیدا کنید، باید در ابتدا به مباحث پایه‌ای مسلط شوید. برای مثال پیش از یادگیری ارتباطات غدد درون ریز با هم، باید با وظیفه تک تک آن‌ها به طور جداگانه آشنا شوید. هم‌چنین در این موارد برای سازماندهی بهتر اطلاعات می‌توانید از «نقشه‌های ذهنی» و یادداشت برداری به روش «درخت حافظه» استفاده کنید.   ۳. از تئوری به عملی: اگر کمی کنجکاوی به خرج بدهید، می‌توانید بسیاری از فرضیه‌های موجود در کتاب‌های درسی‌تان را با وسایلی ساده آزمایش کنید و عملی شدن آن‌ها را با چشمان خود ببینید. انجام این کار به شما کمک می‌کند که این فرضیه‌‌ها در حافظه طولانی مدت شما ثبت شوند و دیگر نیازی به مرور چند باره آن‌ها نداشته باشید.   ۴. ترسیم کنید: در مواردی که قرار است ساختار چیزی را یاد بگیرد به‌جای مطالعه چندین باره، می‌توانید یک‌بار آن را ترسیم کنید و بخش‌‌های مختلفش را نام‌گذاری کنید. مثلا در هنگام یادگیری لایه‌های قلبی یا ساختار غشا سلولی، ترسیم آن‌ها به شما کمک به‌سزایی خواهد کرد.     ۵. ارزیابی امتحان‌ها: به هیچ وجه از اهمیت آزمون‌های گذشته خود غافل نشوید و حتما زمانی را به ارزیابی و تحلیل آزمون‌ها اختصاص بدهید. بدین ترتیب متوجه می‌شوید که طراحان سوال به چه مواردی بیشتر اهمیت می‌دهند و کدام بخش‌های کتاب تست‌خیزتر هستند.   ۶. روزخوانی و پیش‌خوانی: زیست‌شناسی درسی است که تمام مباحث آن به هم پیوسته است و آنچه امروز یاد می‌گیرید، عناصر سازنده مباحثی ا‌ست که در آینده خواهید آموخت. پس برای درک عمیق آن بهتر است مبحث روز را پیش از حاضر شدن در کلاس مطالعه کنید و بعد از کلاس هم، آن را مرور کنید و تست‌هایش را بزنید.

روش مطالعه ریاضی

چگونه در درس ریاضی مهارت پیدا کنیم؟   ریاضیات درسی است که هرگز نمی توان از دست آن قسر در رفت و در هر مقطع و رشته‌ای بالاخره گریبان شما را خواهد گرفت. اگر شما هم جز آن دسته از افرادی هستید که نمی دانند چگونه باید در ریاضیات ماهر شوند، این مقاله می‌تواند به شما کمک کند:     ۱.حل تمرین   هیچ وقت فکر نکنید که تنها با روخوانی یا گوش دادن به معلمتان می توانید در ریاضیات خبره شوید، بلکه بایستی آستین‌ها را بالا بزنید و تا می توانید، تمرین و مسئله حل کنید. این حل ‌کردن‌های زیاد پس از مدتی به شما کمک می کند که سرعت و تسلط شما در تست‌زنی بیشتر شود.      ۲.مرور خطاها   هروقت نتوانستید با حل مسئله به جواب درستی برسید، از پاسخنامه تشریحی کمک بگیرید و پیدا کنید که دقیقا کجای راه را اشتباه رفته اید. با مرور خطاها، به تدریج در حل درست تمرین‌ها ماهر می شوید و از انجام آن خطا در آزمون‌های مهم جلوگیری می‌کنید.     ۳.بر مفاهیم کلیدی مسلط شوید   به هیچ وجه سعی نکنید تا راه حل‌ها را حفظ کنید و به جای آن، وقت خود را صرف فهمیدن منطق و فرآیند پشت راه حل‌ها کنید. بدین ترتیب وقتی دوباره با این تیپ از مسائل روبه رو می شوید، به راحتی می توانید آن‌ها را حل کنید. به یاد داشته باشید که ریاضیات درسی است که با مباحث قبلی و بعدی خود پیوستگی دارد و مهم است که پیش از حل مسائل دشوار، بر حل مسائل ابتدایی‌تر و مفاهیم پایه‌ای مسلط شوید.     ۴.محیط مطالعه مناسبی فراهم کنید   ریاضیات درسی است که بیشتر از دیگر دروس، به تمرکز احتیاج دارد. یک محیط مناسب برای مطالعه، محیطی است که موجب حواس پرتی شما نشود و گاهی گوش دادن به موسیقی بی‌کلام در حین حل مسائل ریاضی، می تواند به تمرکز هرچه بیشتر شما کمک کند.     ۵.خلاصه نویسی کنید   پیشنهاد می‌کنیم که یک دفترچه تهیه کنید و فرمول‌های مهم، نکات کلیدی و حتی پاسخ‌های نمونه را در آن بگنجانید و بارها آن را دوره کنید تا در ذهنتان نهادینه بشود و موقع امتحان، مشکلی در به خاطر آوردنشان نداشته باشید.     ۶.کمک بگیرید   گاهی فهمیدن راه حل برخی مسائل دشوار به تنهایی ممکن نیست و نیاز دارد تا از دوستانتان یا معلمتان کمک بگیرید و حتی لازم باشد تا در یک کلاس تقویتی شرکت کنید تا پایه‌هایتان قوی شود و مطالب برایتان مرور شود.     در انتها باید بگوییم که برای ماهر شدن در ریاضیات باید دل و جرئت به خرج بدهید و با اعتماد به نفس تمام، قلم به دست بگیرید و به جنگ مسائل بروید.